Het lespakket Terpen- en Wierdenland stelt leerkrachten van groep 7 en/of 8 in staat om zelf een erfgoedles te geven over de ontstaansgeschiedenis en ontwikkeling van het terpen- en wierdenland in het Noorden van Nederland.
Deze erfgoedles is bijzonder geschikt voor scholen die in een terp- of wierdedorp staan en biedt leerkrachten de kans om de geschiedenis dichtbij huis tot leven te brengen. Tijdens de lessen maken de leerlingen kennis met de geschiedenis van het eeuwenoude cultuurlandschap waar ze in wonen, leren ze over het ontstaan van de terpen en wierden en ontdekken ze wie hier gewoond hebben.
Het pakket bestaat uit een handleiding voor docenten, een opdrachtenvel voor de leerlingen en een powerpoint-presentatie voor gebruik in de les. Je kunt hieronder alles downloaden.
Vervolgles
Er is ook een vervolgles ontwikkeld, waarin de leerlingen gericht onderzoek doen naar een specifiek onderwerp uit de geschiedenis van hun dorp. Aan de hand van de dorpen Hallum en Ulrum is hiervoor een lesbrief ontwikkeld met daaraan gekoppeld opdrachtkaarten voor de leerlingen. Het vervolgprogramma bestaat uit drie voorbereidende lessen en één afsluitende les, waarbij de leerlingen samen een dorpswandeling maken. Tijdens de wandeling presenteren de leerlingen aan elkaar wat ze tijdens hun onderzoek te weten zijn gekomen.
Bij deze vervolgles wordt gebruik gemaakt van de website http://edumobi.terpenenwierdenland.nl , een compacte website die geschikt is voor gebruik op mobiele telefoons.
Het pakket bestaat uit een lesbrief voor docenten en een set opdrachtvellen voor de leerlingen, die hieronder zijn te downloaden.
Lesbrief vervolgles Ulrum [PDF]
Opdrachtkaarten vervolgles Ulrum [PDF]